1. Lede og beslutte
|
|
1.1 Beslutte og iverksette handling
|
Tar ansvaret for handlinger, prosjekter og medarbeidere. Tar initiativ og arbeider selvstendig. Iverksetter og skaper aktivitet og innfører endringer i arbeidsprosesser. Tar raske, klare beslutninger som kan innebære vanskelige valg eller veloverveid risiko.
|
1.2 Lede og føre tilsyn
|
Gir andre klare retningslinjer, samt motiverer og dyktiggjør andre. Rekrutterer dyktige medarbeidere. Sørger for at medarbeidere får utviklingsmuligheter og oppfølging, samt setter hensiktsmessige standarder for oppførsel.
|
2. Støtte og samarbeide
|
|
2.1 Jobbe med mennesker
|
Viser respekt for andre teammedlemmers meninger og bidrag. Viser empati, lytter, støtter og bryr seg om andre. Rådfører seg med andre og deler informasjon og ekspertise med dem. Bygger lagånd og løser konflikter. Tilpasser seg teamet og passer oftest godt inn.
|
2.2 Følge prinsipper og verdier
|
Verner om etikk og verdier, viser integritet, samt fremmer og forsvarer prinsippet om like muligheter for alle. Bygger mangfoldige team – og oppmuntrer til organisasjonsmessig og individuelt ansvar overfor samfunn og miljø.
|
3. Samhandle og presentere
|
|
3.1 Skape relasjoner og nettverk
|
Etablerer gode relasjoner med kunder og medarbeidere. Forholder seg lett til folk på alle nivåer. Bygger gode og effektive kontaktnett. Bruker humor på en egnet måte som bringer varme inn i relasjonene.
|
3.2 Overtale og påvirke
|
Oppnår klare avtaler og forpliktelser gjennom overtalelse, overbevisning og forhandling. Bruker gjerne politiske prosesser effektivt for å påvirke og overtale andre. Fremmer ideer på egne eller andres vegne og har en sterk, personlig og målrettet innvirkning.
|
3.3 Presentere og kommunisere informasjon
|
Snakker flytende, samt uttrykker meninger, informasjon og nøkkelpoeng på en klar måte. Holder gode presentasjoner og snakker til forsamlinger med dyktighet og selvtillit. Reagerer på tilhøreres behov, reaksjoner og tilbakemeldinger. Utstråler troverdighet.
|
4. Analysere og fortolke
|
|
4.1 Skrive og rapportere
|
Skriver overbevisende, klart, kortfattet og korrekt. Unngår unødvendig bruk av sjargong og komplisert språk, men bruker en strukturert og logisk form – slik at innholdet er egnet for behovet og forståelsesnivået hos mottakerne.
|
4.2 Anvende ekspertise og teknologi
|
Anvender spesialisert/detaljert fagekspertise og teknologi for å nå arbeidsmålsetninger. Utvikler jobbkunnskap og ekspertise (teoretisk og praktisk) gjennom kontinuerlig faglig utvikling. Viser forståelse for de ulike avdelinger og funksjoner i organisasjonen.
|
4.3 Analysere
|
Analyserer numeriske data, og alle andre informasjonskilder. Bryter informasjon ned til komponenter, mønstre og sammenhenger og søker ytterligere informasjon eller større forståelse av mulighetene og sammenhengene. Foretar rasjonelle vurderinger på grunnlag av tilgjengelig informasjon og analyse.
|
5. Skape og konseptualisere
|
|
5.1 Lære og utforske
|
Lærer raskt å utføre nye oppgaver og memorerer hurtig ny informasjon. Viser raskt forståelse for ny informasjon og innhenter omfattende informasjon i forbindelse med en beslutningsprosess. Støtter en organisasjonsmessig tilnærming til læring, og støtter dermed læring av erfaringer og tilbakemeldinger fra medarbeidere og/eller kunder.
|
5.2 Skape og tenke nytt
|
Produserer nye ideer, fremgangsmåter og innsikt. Skaper nye produkter eller konsepter og finner et bredt spekter av alternative løsninger på problemer.
|
5.3 Formulere strategier og konsepter
|
Arbeider strategisk for å realisere organisasjonsmessige mål. Definerer og utvikler strategier, samt identifiserer og utvikler positive og tiltalende visjoner om organisasjonens fremtidige potensial. Tar i betraktning et bredt spekter av problemstillinger på tvers av, og relatert til, organisasjonen.
|
|
|
6. Organisere og utføre
|
|
6.1 Planlegge og organisere
|
Setter klart definerte mål. Planlegger aktiviteter og prosjekter i god tid og tar høyde for eventuelle endringer. Identifiserer og organiserer ressurser som er nødvendige for å utføre oppgaver. Forvalter tiden effektivt og fører tilsyn med prestasjoner i forhold til tidsfrister og milepæler.
|
6.2 Levere resultater og møte kundeforventninger
|
Fokuserer på kundebehov og -tilfredshet. Setter høye standarder for kvalitet og kvantitet. Fører tilsyn med og opprettholder kvalitet og produktivitet bl.a. ved å arbeide systematisk, metodisk og ryddig. Oppnår nesten alltid prosjektmålene.
|
6.3 Følge instruksjoner og prosedyrer
|
Utfordrer ikke autoritet unødvendig. Følger prosedyrer og retningslinjer. Overholder tidsplaner og kommer punktlig til arbeid og møter. Viser engasjement i forhold til organisasjonen og etterlever rollens juridiske forpliktelser og sikkerhetsbestemmelser.
|
7. Tilpasse og mestre
|
|
7.1 Tilpasse seg og reagere på forandring
|
Tilpasser seg skiftende omstendigheter, tolererer tvetydighet og aksepterer nye ideer og initiativ til forandring. Tilpasser sin omgangsform til ulike mennesker og situasjoner og viser interesse for nye erfaringer.
|
7.2 Håndtere press og motgang
|
Opprettholder en positiv holdning til arbeidet. Arbeider effektivt i et hektisk miljø og kontrollerer egne følelser i vanskelige situasjoner. Aksepterer og lærer av kritikk. Balanserer kravene i arbeidslivet og privatlivet.
|
8. Igangsette og prestere
|
|
8.1 Nå personlige arbeidsmålsettinger
|
Aksepterer og håndterer krevende mål med entusiasme. Arbeider hardt og legger ned ekstra tid når det er nødvendig. Søker gjerne avansement mot roller med økt ansvar og innflytelse. Identifiserer egne utviklingsbehov og tar i bruk muligheter for videreutvikling eller opplæring.
|
8.2 Være forretningsorientert
|
Holder seg oppdatert om konkurrenter og markedstrender. Identifiserer forretningsmuligheter for organisasjonen og er oppmerksom på relevante utviklingstrekk internt og eksternt. Viser økonomisk bevissthet, kontrollerer kostnader og tenker på lønnsomhet, tap og verdiøkning.
|