Gode stillingsannonser tiltrekker kandidater og bygger omdømme.

For å tiltrekke kandidater, er det spesielt viktig å beskrive:

  • Stillingsinnholdet.
  • Hva som tilbys.

Lederrekrutteringsselskapet SelectionPartner følger nøye med arbeidsmarkedet. Vårt årlige jobbskiftebarometer gir løpende innsikt i hva ledere vektlegger når de skal bytte jobb.

I 2016 er det særlig disse elementene som vektlegges:

  • Nye utfordringer.
  • Arbeidsmiljøet.
  • Fleksibilitet.

Trenden viser at trygghet i jobben er viktigere enn før. I tillegg vektlegges arbeidsgives omdømme tydeligere.

Dersom de nevnte elementene finnes i den aktuelle stillingen, bør de nevnes i stillingsannonsen.

Omdømme
Stillingsannonser leses av mange, og det finnes en rekke annonser kunne vært mer gjennomtenkte.

Annonsen bør beskrive virksomhet og stilling på en realistisk måte, dog ikke overdrevent.

Frank Amundlien og Stefan Jensen i Selection Partner. Foto: Kjell Inge Søreide
Stefan Jensen i SelectionPartner.
Foto: Kjell Inge Søreide

– Det er også klokt å annonsere stillingen i kanaler som gir optimal effekt, sier Stefan Jensen, partner i SelectionPartner. Vi har omfattende digital kompetanse som gir oppdragsgiverne kost-/nyttemessige fordeler, sier han.

– I tillegg til stillingsannonsering, bør hodejakt vurderes, sier Jensen.

Det å annonsere en stilling er fornuftig, men det er ikke sikkert at de beste søker. Vår erfaring er at minst 50% av finalekandidatene kommer via search/headhunting.

Ta gjerne kontakt om din virksomhet ønsker innsyn i jobbskiftebarometeret, tips til utforming av stillingsannonser, kanalvalg eller Search og Headhunting.