Gode stillingsannonser tiltrekker kandidater og bygger omdømme.
For å tiltrekke kandidater, er det spesielt viktig å beskrive:
- Stillingsinnholdet.
- Hva som tilbys.
Lederrekrutteringsselskapet SelectionPartner følger nøye med arbeidsmarkedet. Vårt årlige jobbskiftebarometer gir løpende innsikt i hva ledere vektlegger når de skal bytte jobb.
I 2016 er det særlig disse elementene som vektlegges:
- Nye utfordringer.
- Arbeidsmiljøet.
- Fleksibilitet.
Trenden viser at trygghet i jobben er viktigere enn før. I tillegg vektlegges arbeidsgives omdømme tydeligere.
Dersom de nevnte elementene finnes i den aktuelle stillingen, bør de nevnes i stillingsannonsen.
Omdømme
Stillingsannonser leses av mange, og det finnes en rekke annonser kunne vært mer gjennomtenkte.
Annonsen bør beskrive virksomhet og stilling på en realistisk måte, dog ikke overdrevent.
– Det er også klokt å annonsere stillingen i kanaler som gir optimal effekt, sier Stefan Jensen, partner i SelectionPartner. Vi har omfattende digital kompetanse som gir oppdragsgiverne kost-/nyttemessige fordeler, sier han.
– I tillegg til stillingsannonsering, bør hodejakt vurderes, sier Jensen.
Det å annonsere en stilling er fornuftig, men det er ikke sikkert at de beste søker. Vår erfaring er at minst 50% av finalekandidatene kommer via search/headhunting.
Ta gjerne kontakt om din virksomhet ønsker innsyn i jobbskiftebarometeret, tips til utforming av stillingsannonser, kanalvalg eller Search og Headhunting.